
 
Kerry Stokes wins battle for the West 
Australian newspaper 
Tony Barrass | December 12, 2008  

SEVEN Network chairman Kerry Stokes has finally snared the elusive West 
Australian newspaper after a problematic and expensive chase, becoming the 
third hometown billionaire behind Robert Holmes a Court and Alan Bond to 
seize control of the troubled Perth daily. 

After last week's boardroom collapse that saw the departure of former WAN chairman 
Peter Mansell, chief executive Ken Steinke and two other directors, Mr Stokes, 68, 
was yesterday unanimously elected as chairman of West Australian Newspapers 
Holdings Limited.  

And in what West Australian Premier Colin Barnett described as a surprise, two of the 
state's most respected businessmen, Woodside's Don Voelte and Rio Tinto's Sam 
Walsh, were appointed to the board.  

The development puts enormous pressure on editor Paul Armstrong, who Mr Stokes 
recently described as being "in conflict with everyone".  

Mr Stokes, his deputy, Peter Gammell, and new chief executive, Chris Wharton, 
visited Armstrong in his Herdsman office yesterday morning where the four spoke for 
more than an hour behind closed doors.  

When asked whether Armstrong's career at the paper was over, Mr Stokes told ABC 
radio late yesterday that it was up to Mr Wharton. Mr Stokes said he wanted The 
West Australian to be a paper that "more people wanted to read", adding that "in the 
last few months I've seen it heading in that direction".  

"He (Armstrong) told us some of his ideas and I thought some of them were quite 
sound," Mr Stokes said. Asked whether he was throwing the embattled editor a life-
line, Mr Stokes replied: "No, no, absolutely not."  

He reaffirmed that Armstrong's survival rested solely with Mr Wharton, a former 
newspaper executive who became general manager of Seven Perth, now the highest 
rating television station in the country.  

Mr Wharton would not comment on Armstrong's future.  

He told The Australian that he was "very privileged and honoured" to be appointed 
WAN chief executive, but would not expand on his plans.  



Mr Wharton, a well-connected newsman with a knockabout manner, has been given a 
one-year $700,000 contract and will start on Monday.  

Sources say Mr Wharton is no fan of Armstrong and is appalled at the paper's 
arrogant attitude and mean-spiritedness, characteristics that have alienated it from its 
dwindling readership and community base.  

As reported by The Australian on Monday, one of Mr Wharton's first missions is to 
negotiate a deal with newsagents and distributors who have taken Supreme Court 
action against the paper over a pay dispute.  

Mr Stokes said the days of the newspaper not being "engaged in the community" were 
over.  

"We are not going to be at war with our readers," he said.  

The new WAN board now consists of Mr Stokes, Mr Gammell, Mr Voelte, Mr Walsh, 
Australia Post managing director Graeme John and former News Limited executive 
Doug Flynn.  

Mr Barnett welcomed the appointment of the new directors. "They are extremely 
competent people, both Don Voelte and Sam Walsh," he said.  

"I must say, I was a little surprised that they took on positions on the board of the 
state's major newspaper. Whether that's a long-term or a temporary arrangement, I'm 
not sure."  

He declined to elaborate.  

WAN shares dropped more than 4 per cent to $4.55 on the announcement.  

 


